Gå til hoved indhold

Undervisning til forældre

Nu er det muligt for forældre til børn der er tilknyttet Børneterapien, at deltage i tre gratis workshops i uge 6, 8 og 10 2024

Børn med sansemotoriske udfordringer - uge 6

Henvender sig til forældre med børn i forløb samt børn der venter på et forløb i Børneterapien.

Et oplæg om sansemotoriske udfordringer og hvad de kan betyde for dit barns udvikling og trivsel. Der vil være teori om de enkelte sanser og om hvordan opmærksomhed og koncentration kan styrkes gennem sansemotoriske aktiviteter med fokus på aktiv deltagelse i hverdagen.

Vi laver praktiske øvelser, så I får konkrete oplevelser omkring sansernes betydning for krop og hjerne. Vi ønsker at kunne inspirere jer med konkrete ideer til at styrke selvhjulpenhed og selvregulering i hverdagen med jeres barn.

Børn med spiseudfordringer - uge 8

Henvender sig til forældre med børn i forløb samt børn der venter på et forløb i Børneterapien.

Har dit barn svært ved spisning, spiser kun få ting eller måltiderne er konfliktfyldte, kan der være rigtig mange årsager hertil. Alt for ofte, giver man barnets eller forældrenes adfærd skylden. Forskning viser dog, at der næsten altid også er mange andre faktorer der spiller ind.

Oplægget indeholder både teori og praktisk viden om barnets udvikling af mundmotoriske færdigheder og hvordan sanser, fysiologi og adfærd påvirker spisning. I får inspiration og redskaber til at undersøge hvad der kan forårsage spiseudfordringerne samt hvordan I kan hjælpe barnet videre.

Børn med motoriske udfordringer uge - 10

Henvender sig til forældre med børn i forløb samt børn der venter på et forløb i Børneterapien.

Oplægget er tilrettelagt for forældre til børn i alderen fire til otte år, hvor barnets grundmotorik som oftest er udviklet. Det vil indeholde både generel viden om motorisk udvikling og motoriske udfordringer hos børn.

Der vil være fokus på hvad I som forældre kan være opmærksomme på samt praktiske anvisninger af, hvad I kan gøre for at støtte op om barnets motoriske udvikling og læring af nye færdigheder. Målet er altid barnet oplever bedre deltagelse i hverdagen og i alderssvarende fællesskaber.